QUÈ SÓN ELS JOCS MODIFICATS?

 

El joc és un recurs essencial que permet a l’alumnat construir el seu coneixement a través d’un aprenentatge natural i divertit, desenvolupant al mateix temps les seues capacitats i habilitats, a més de conèixer les limitacions de cadascú. D’altra banda, breument podem definir l’esport com una situació motriu de competició, reglada, de caràcter lúdic i institucionalitzada (Hernández, J., 1994, p.15).

Però, que entenem en parlar de jocs modificats? Doncs, Devís i Peiró (1992) afirmen que: “El joc modificat es una abstracció́ global simplificada de la naturalesa problemàtica y contextual de un joc esportiu, que exagera els principis tàctics i/o redueix les exigències o demandes tècniques dels grans jocs esportius”. En altres paraules, aquests redueixen la importància de la tècnica per posar èmfasi en els principis tàctics, mantenint sempre l’essència i les regles de l’esport inicial, però introduint modificacions en qualsevol aspecte (espai, material, temps, puntuació...)

Així, podem apreciar com aquests són una alternativa global i atractiva en l’etapa de Primària, que permetrà a l’alumnat desenvolupar habilitats motrius bàsiques (llançament, salt, recepció...) i comprendre l’estructura interna dels jocs plantejats, a més de promoure la participació activa de l’alumnat en un ambient de competició que fomente la cooperació, la presa de decisions i l’elecció d’estratègies per part de l’alumnat. Cal destacar que, aquests ens ofereixen l’oportunitat d’establir una progressió amb els jocs amb menor complexitat com a punt de partida i de poder autoconstruir els materials necessaris per al seu desenvolupament.

Quant a la classificació dels jocs modificats, segons Thorpe, Bunker i Almond (1986), trobem els següents: 

  • Blanc i diana: aquells en que el mòbil ha d’encertar en la diana objectiu.
  • Bat i camp: aquells en que un equip llança el mòbil dins l’espai de joc i es realitzen desplaçaments en una zona determinada, mentre que l’altre equip ha de rebre’l i tornar-lo en el menor temps possible.
  • Canxa dividida: l’objectiu és aconseguir que el mòbil toque l’espai de joc de l’equip oponent tractant de d’impedir o dificultar la seua tornada al nostre camp.
  • Invasió: aquells en que cadascun dels equips tractarà d’arribar més vegades amb el móvil a la meta (porteria, canasta, etc.) de l’equip contrari.

Una volta hem pogut comprendre el que són els jocs modificats i la seua classificació proposem una sèrie d’activitats de cada un per tal de poder comprendre millor aquests i fer ús dels exemples com a possible recurs a l’aula: 


























Comentaris

  1. Hola Álvaro! De nou molt bona entrada. Considere que has desenvolupat de forma adequada el concepte de jocs modificats, tot sumat a les referències que fas a grans autors al voltant d'aquesta àrea. Des del punt de vista del docent, he d'agraïr-te les fitxes que has adjuntades per tal d'explicar els esports, ja que ens ajuden a fer-nos una imatge de l'aplicació dels jocs a les escoles. Per tant, sense cap tipus de dubte tens un 9 en aquesta entrada!

    ResponElimina
  2. M'ha paregut una entrada molt clara, descrius perfectament recolzant-te en els autors el que és un joc, jocs modificats i tipus de jocs. Queda de manera molt sintetitzada aquesta informació i serveix per a tindre una idea clara del que són. A més, els jocs que has incorporat serveix de molt bona ferramenta per a nosaltres com a futurs docents, ja que repleguem idees per a les nostres pràctiques docents.
    Et done un 9 per aquesta entrada. Bon treball Álvaro.
    Salutacions!

    ResponElimina
  3. Hey Alvaro!

    Primer de tot, comentar que has explicat i estructurat prou bé els diferents conceptes que has treballat en aquesta entrada, com son "jocs,jocs modificats i tupos de jocs".

    També donar-te l´enhorabona per les distintes propostes de sessions que has fet, pense que són de gran nivell.

    Felicitats! Nota: 9,33

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars